Sunday, July 17, 2011

Amaran Untuk Pengguna Facebook Malaysia Anda Mungkin Di Hack Indonesia




Assalamualaikum...hari ini saya masih berdaya menaip, Cewahh ,untuk berkongsi sedikit tentang Bahayanya Aplikasi BARU "Siapa Saja Yang Telah Melihat Profil Kita Di Facebook". Kita sebagai pengguna facebook ini tidak asing dengan aplikasi tersebut, dan mungkin diantara kita sudah pernah menggunakan aplikasi tersebut. Perlu kita ketahui bahwa aplikasi ini adalah aplikasi yang palsu dan hanya untuk merosak dan menggodam akun facebook, kerana kita menggunakan aplikasi tersebut secara tidak lansung, kita ketahui aplikasi tersebut mengirimkan email dan kata laluan kita ke aplikasi tersebut dan dapat membuat akun facebook kita terancam dari bahaya dan merosakan akaun yang disebabkan oleh aplikasi tersebut.Disini cyber sarankan supaya blogger membaca Artikel ini dan sebarkan kepada kawan-kawan semua..

Sebuah aplikasi berbahaya telah menyerang pengguna Facebook khususnya di Indonesia,dan ia akan tiba di Malaysia. Hanya dalam tiga hari, Aplikasi penipu itu mengaku boleh melihat siapa saja yang telah melihat profil user. Menurut analisis dari Vaksincom, ada sekitar 750 ribu pengguna Facebook yang sudah terkena aplikasi penipu ini. Aplikasi yang diterbitkan oleh kelompok yang bernama “Jempolers Indonesia” tersebut benar-benar meyakinkan mangsanya dengan mengirimkan tulisan di profil mangsa mengenai siapa saja yang seolah-olah sudah melihat profil Facebook mangsa. Secara OPTIMA, ketika aplikasi ini sudah diterima pengguna, maka ia akan mengirimkan pesan Facebook Chat ke seluruh rakan, pengguna tersebut. Namun, menurut Vaksincom, sebenarnya aplikasi tersebut tidak ada ,dan data posting yang dilampirkan adalah data palsu ,yang mengambil data profile pengguna dan menunjukan angka jumlah 'views' secara dasyat & Banyak.

Berikut langkah-langkah untuk menghindari RESIKO dari APLIKASI FACEBOOK TERSEBUT :

Jika anda mendapat notifikasi tentang aplikasi yang meminta anda untuk CLICK url http://aps.facebook.com/xyz/ dan sejenisnya, yang memberi maklumat layanan untuk mengetahui siapa saja yang melihat profil anda, pastikan jangan klik link aplikasi tersebut.
Jangan click pada 'like' button pada page atau 'join' group yang menawarkan layanan ini. Cyber pasti korang akan dibanjiri dengan banyak notifikasi ataupun message yang menawarkan suatu link. Jika sudah terlanjur melakukan klik 'like' atau 'join', jangan klik link yang ditawarkan. Kebanyakan dari page atau group tersebut akan meminta anda untuk mengklik beberapa link terlebih dahulu sebagai syarat agar anda dapat mengetahui siapa yang melihat profil anda. Link-link tersebut biasanya adalah link referral dan sama seperti aplikasi spam/skunk.
Jika news feed di halaman home Facebook anda menunjukkan ada teman yang menggunakan aplikasi semacam ini, (hide) atau di hapus (remove) dan jangan klik link yang tertera.
Ketahuilah bahwa Facebook Developers sedang mengembangkan aplikasi dengan fungsi demikian. Jadi, harap bersabar kerana aplikasi dari pihak ketiga yang tidak diverifikasi Facebook bisa jadi mengandung resiko besar yang tidak terduga.

P/S : Harap bloggers semua dapat sebarkan berita ini! (supaya lebih berhati-hati) Dimanakah Pertahanan Malaysia? (Anti hackers) Malaysia yang boleh membantu..!!
Credit : Abang Cyber


Dah baca tu...Jangan lupa komen!

0 000 pikachu comel:

Post a Comment